I kommunikationsmodulen samlas de olika typerna av kommunikation inom skolan och med hemmet under ett och samma paraply. På ett och samma ställe samlas funktioner för veckobrev, tidbokning, direktkommunikation och även intern kommunikation inom skolan, arbetslaget eller kollegor emellan.
Kommunikation för skolpersonal
Kommunikation i StudyBee kretsar kring olika typer av konversationer. När du går till kommunikationsmodulen genom att klicka på i menyn ser du alla aktuella konversationer i vänsterspalten och till höger visas innehållet.
Typer av kommunikation
Du startar en ny konversation genom att klicka på Ny konversation uppe till höger. När du gör det får du välja mellan de tre typer av meddelanden som finns:
Konversation
En konversation gäller en eller flera elever. Du väljer vilka elever den gäller och får därefter valet att inkludera eleverna, vårdnadshavarna eller båda delarna i diskussionen.
Konversationen är en flervägskommunikation. Alla medlemmar i konversationen kan därför skriva i den, se vilka andra som är med och vad de skriver. Du kan också välja att lägga till en eller flera kollegor till konversationen och du kan även namnge den för att tydliggöra vad den gäller eller vem som är med i den.
Utskick
Utskick är envägskommunikation där du kan sprida information till en grupp av mottagare. Den utgår från en eller flera elevlistor (oftast klasser). Utskicket kan adresseras till listornas elever, vårdnadshavare eller båda delarna. Du kan också välja att lägga till en eller flera kollegor som också kan skicka meddelanden i den.
Internkommunikation
Internkommunikation är diskussioner och meddelanden kollegor emellan. Du skapar en grupp och kan namnge den. Alla i meddelandetråden kan skriva i den.
Att skriva ett meddelande
Du skriver ditt meddelande i skriv-ytan underst i en konversation eller utskick. Med ikonerna under ytan för text kan du:
- Bifoga en tidsbokning, se LÄNK
- Bifoga övriga filer som du laddar upp från din dator eller enhet, t.ex. bilder eller en pdf-bilaga. Du kan bifoga vilket filformat som helst. Bilder visas direkt i konversationen för mottagaren medan övriga filer visas som en bilaga. Alla bilagor kan klickas upp och hanteras.
- Infoga emojis
- Ange en rubrik för meddelandet. Den visas med fetare stil överst i meddelandet för mottagaren.
Läskvitton
Under varje meddelande du skickat ser du meddelandets status. När du först skickat det och meddelandet gått fram står det “Levererat”. När personer i konversationen läst meddelandet ser du hur många som läst det, t.ex. “3 av 8 har läst”. Genom att sväva med musen över denna text ser du vilka som tagit del av innehållet. När alla sett meddelandet står det “Läst”.
Nya meddelanden till dig
När det finns ett oläst meddelande i en konversation så lyser en röd markering upp i listan och i menyn för att indikera detta. Du ser även en linje som indikerar vilka meddelanden som är nya sedan senast.
När du skickar ett meddelande till en elev eller vårdnadshavare så får de en pushnotis i sin telefon.
Visa mottagare
Genom att klicka på knappen “Visa deltagare” i övre högra hörnet ser du vilka som är med i den konversation eller utskickstråd du arbetar i.
Utkast
Om du börjar skriva ett meddelande och lämnar konversationen eller utskicket så sparas ditt innehåll så att du kan fortsätta senare.
Kommunikation för elev eller vårdnadshavare
Elev och vårdnadshavare som använder StudyBee Assess eller StudyBee Mobile ser sina meddelanden i sin app. Vid nya meddelanden får mobil-användare en push-notis som tar dem direkt till konversationen i fråga.
Om de bjuds in i en Konversation så kan de också svara genom att skriva i den. På Utskick går det inte att svara och därför visas ingen yta för att skriva meddelanden.
Om du skickar bilagor så kan mottagaren klicka på dem för att förstora eller ladda ned dem.
Kommunikation ur vårdnadshavarperspektivet beskrivs i materialet för vårdnadshavare som du finner i artikeln StudyBee för vårdnadshavare.