Konfigurerbara innehållstyper
De innehållstyper som konfigureras i StudyBee är:
- Vilka extra anpassningar som finns tillgängliga på elev- och kursnivå.
- Vilka ärendetyper som finns.
- Vilka dokumentmallar som används för dessa ärenden
Läs gärna mer på Att arbeta med extra anpassningar och Ärendehantering.
Skola eller organisation?
I StudyBee kan en skola antingen vara upplagd som en enskild skola, eller vara en del i en s.k. Organisation. Beroende på vilket som valts så kan konfigurationen ske på olika nivåer och av olika roller.
Se Organisationer och enskilda skolor i StudyBee respektive Behörigheter och roller i StudyBee.
Så konfigurerar du innehållstyper på skolnivå
För en skola som inte är en del av en managerad organisation kan skolans superadmin (normalt rektor), eller en av denna utsedd systemadministratör göra konfigurationen genom att logga in i StudyBee Insights och välja modulen "Superadmin-verktyg" längst ned i vänstermenyn, se bild nedan.
På flikarna för de olika typerna konfigureras de enligt beskrivning nedan.
Så konfigurerar du innehållstyper på organisationsnivå
I en managerad organisation kan en av organisationens managers styra konfigurationen genom att logga in på StudyBee Insights och i översiktsvyn klicka på kugghjulet i övre högra hörnet (se den orange rektangeln i bilden nedan).
På flikarna för de olika typerna konfigureras de enligt beskrivning nedan.
Att konfigurera extra anpassningar
Under fliken för extra anpassningar hanteras den lista av anpassningar som personalen kan välja från.
Härifrån kan du:
- Redigera en extra anpassning. Genom att klicka på kan du byta namn på anpassningen. Alla elever som har anpassningen behåller den, men med den uppdaterade formuleringen.
- Radera en extra anpassning. Genom att klicka på raderar du den extra anpassningen från den valbara listan. Notera att detta inte tar bort anpassningen från de elever som har den angiven, utan bara raderar den från lista av valbara anpassningar. Du får bekräfta ditt val i en varningsruta innan anpassningen tas bort.
- I listan visas det i hur många fall varje anpassning i nuläget används.
- Lägga till extra anpassningar. Genom att klicka på knappen "Lägg till anpassningar" öppnas fältet för att lägga till anpassningar. I textfältet skrivs anpassningens namn in innan klick på Lägg till sparar den till listan.
- För att lägga till flera extra anpassningar på en och samma gång; kryssa i Lägg till flera. Du kan nu skriva eller klistra in flera anpassningar på varsin rad. Lägg till-knappen sparar varje rad som en ny anpassning.
-
Illustration av att lägga till flera extra anpassningar på en gång
Att konfigurera ärenden med och utan mallar
Under fliken för ärenden hanteras den lista av ärendetyper som personalen kan välja från och möjligheten att koppla dokumentmallar till dem.
Härifrån kan du:
- Redigera en ärendetyp. Genom att klicka på kan du byta namn på ärendetypen. Notera att detta inte redigerar typen för de ärenden som redan har den angiven, utan bara uppdaterar den i listan av valbara ärendetyper.
- Radera en ärendetyp. Genom att klicka på raderar du ärendetypen från den valbara listan. Notera att detta inte raderar typen för de ärenden som redan har den angiven, utan bara raderar den ur listan av valbara ärendetyper. Du får bekräfta ditt val i en varningsruta innan anpassningen tas bort.
- I listan visas det i hur många fall varje anpassning i nuläget används.
- Lägga till ärendetyper. Genom att klicka på knappen "Lägg till ny ärendetyp" öppnas fältet för att lägga till en ny typ.
- I textfältet skrivs ärendetypens titel in.
- Från denna ruta finns också möjligheten att lägga till en dokumentmall genom att klicka i rutan för Använd mall se nedan.
- Klicka på Lägg till för att spara den nya ärendetypen till listan.
Ärendemallar och dokument
Till en ärendetyp går det att knyta en mall för ärendetypen. Mallen kan innehålla tabeller, bilder rubriker, formaterad text och mycket mer. När du väljer att använda en mall öppnas ett dokument där du kan ange mallen, se nedan.
Tänk på att de delar som ska gå att ändra i när ett ärende skapas, ska markeras genom att markera text och därefter välja
Illustration av skapandet av en ärendetyp med mall för Incidentrapport
När ett ärende av den aktuella typen skapas, visas mallen och de redigerbara fälten kan fyllas i, se nedan: