I samband med att en ny medarbetare börjar på skolan och ska börja använda StudyBee kan det vara bra att ha ett par saker i åtanke:
Inställningar innan medarbetaren börjar använda StudyBee
- Det första steget är att den nya medarbetaren får sitt Googlekonto i skolans domän. Tänk på att kontot behöver vara s.k. verified teacher. Läs mer i artikeln Att ange lärare som Verified Teachers
- Om den nya medarbetaren är lärare eller mentor ska den läggas till i de klass- och mentorsgrupper som motsvarar den nya tjänsten. Detta görs i ert elevregister och synkroniseras in till StudyBee. Beroende på skolans elevregister kan ändringar få effekt direkt eller så dröjer det till dagen efter.
- Lägg upp lärare i rätt klassrum. Om den nya medarbetaren ska arbeta tillsammans med, eller ta över ifrån en befintlig medarbetare under kursens gång så lägg till läraren i relevanta klassrum. Då får den nya medarbetaren också tillgång till allt underlag i klassrummen i fråga.
Åtgärder i StudyBee
- Det första den nya medarbetaren gör är att aktivera sitt konto genom att starta StudyBee Assess. Läs gärna mer i Att starta StudyBee Assess första gången. Detta steg gör att den nya medarbetaren skapar sitt konto och knyter det till rätt skola.
- Om den nya medarbetaren inte går med i ett redan kopplat klassrum enligt punkt 2 ovan så ska den börja med att knyta sina klassrum till StudyBee genom att koppla en kursplan enligt beskrivningen i Att lägga till det första innehållet.
- Tilldela den nya medarbetaren rätt behörighet, se Behörigheter och roller i StudyBee eller Att styra behörighet och ge kollegor administratörs-behörighet.
Tips: Bra läsning för den medarbetare som är ny i StudyBee finns i avsnittet Instruktioner och guider